måndag 9 april 2012

Amerikanskt medborgarskap

Då har det blivit dags... Mitt svenska pass går ut om ett år och jag kollade upp hur jag skulle göra för att få ett nytt... Jag måste helt enkelt ansöka om det personligen på ambassaden i Washington D.C. ! Helt galet! Det ligger ju inte runt hörnet precis... Trodde jag kunde göra det på konsulatet i Detroit, men reglerna ändrades 2007 så nu är det bara ambassaden i D.C. som gäller... Försökte då det gjort när vi var i Sverige över jul men det var ju stängt då, tyvärr... Så jag har insett att det är lika bra att ta detta som ett tecken att det är dags att ansöka om amerikanskt medborgarskap... Hade tänkt göra det inom en snar framtid ändå så lika bra att fixa det nu... Då kan jag ju bara gå till posten för att få mitt pass! :0) Mycket lättare... Behåller mitt svenska medborgarskap också eftersom man tydligen kan ha dubbelt... Varför inte? Kan ju vara användbart någon gång i framtiden, vem vet... :0)

4 kommentarer:

  1. Grattis till medborgarskapet! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack, men jag ar inte medborgare annu... Det ar en ganska lang process som just borjat... :0)

    SvaraRadera
  3. Hej Helena! Kul att du paborjat processen med medborgarskap. Hur lange ar det nu man maste ha bott har for att kunna ansoka? 10 ar eller ar det 12?
    Ville bara tipsa dig om att du vet val att du kan ansoka om pass via den mobila passbussen som aker runt i landet till olika stader som alternativ till att behova aka till Washinton D.C. Mitt och aldsta dotterns pass gick ju ut forra hosten och da vi i Kansas inte direkt heller bodde nara Washington, sa akte vi till Dallas, TX dit den mobila bussen kom for ett par dagar. Lang ko och jag ringde flera manader innan for att fa tid. Nu blev det klart precis i flytten, sa jag bad dom skicka dom till konsulatet i Phoenix istallet, da det ar LITE langt att aka till Dallas for att hamta upp dom. Vi har faktiskt inte haft mojlighet att hamta dom annu, men jag hoppas verkligen att dom ligger och vantar pa oss pa konsulatet i Phoenix. Som sagt, har du tankt att fixa medborgarskap sa behover du ju inte fixa svenskt, det galler ju bara i 5 ar och svindyrt ar det ocksa ju! Men annars kolla upp om dom kommer till nagon stad nara dig!
    http://www.swedenabroad.com/Page____102373.aspx

    Skulle vara intressant att hora hur mycket det kostar med medborgarskap, vad som ska goras, hur ar det med provet, har hort att det ska vara ganska svart med politik och historia som svarast...Beratta garna mer om din process! Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Liz, kollade upp det dar med bussen innan jag bestamde mig for att strunta i det eftersom den komemr till Chicago i maj men ar redan fullbokad... Typiskt... Nar det galler hur lange du maste bott har for att bli medborgare ar det olika... Finns ett test man tar pa INS websida som sedan talar om for dig om du kan ansoka eller inte... Lovar att uppdatera om processen, just nu ar det bara plugg och en massa papper som ska fyllas i... :0)

    Kram

    SvaraRadera