onsdag 15 januari 2014

Galet mycket läxa

Idag hade Alex galet mycket läxa! Matte (han har prov imorgon), skrivning, läsning (4 böcker a 5 minuter) plus ett antal övningar han missat i klassen idag när han var på "extra läsning"... Helt galet! Tog oss nästan 1 1/2 timme innan allt var klart! För en sjuåring som bara kan sitta still i två minuter var det helgalet... Men jag vill inte heller dela upp det för då blir det liksom en heldagsgrej, vill bara få det överstökat... Det gick faktiskt bättre mot slutet än i början, konstigt... Tror han tyckte det var för mycket när han såg det och var genast hängig, men när han insåg att två av böckerna var om ormar och att man faktiskt kan skoja till det riktigt rejält när (i skrivningen) det gäller att hitta rätt ord på platsen där det fattas och kan bilda helt tokiga meningar... 1 1/2 timme senare var vi i alla fall klara... Nu är ju inte detta en varje-dag-sak, men minst 45 varje dag är vardag för oss... Mamma, var det verkligen så mycket läxor när vi gick i 2:an (motsvarigheten till 1st grade här)? 
Nu susar de små liven i alla fall och jag sätter mig i soffan, viker lite tvätt och kollar in ett nytt avsnitt av "Chicago PD"... Imorgon blir jag gräsänka tills lördag eftermiddag eftersom Carlos sticker till Kansas City på möten...

Natti natti!

1 kommentar:

  1. Jag tror inte att du hade nån läxa alls i den åldern, men ni ville gärna ha en läxa ibland. Så då fick ni något kul att göra till nästa dag så det blev en liten"läxa" !! Nu vet ju inte jag hur det är nu i skolan....../ mormor

    SvaraRadera